Dubbdäck

Dubbdäck är ett alternativ till Friktionsdäck på vintern. Det är vinterdäck som förutom sitt grova mönster, har dubbar. Dubbarna består av små metallpiggar som sticker ut en bit från däcket. De ger ett väldigt bra grepp när det är blixthalka och andra typer av hala vinterväglag där det kanske inte räcker med friktionsfria däck. Man menar att dubbdäck har minskat riskerna för dödliga olyckor på svenska vintervägar med så mycket som 42 % om man jämför med friktionsfria.

dubbdäckDet finns några fördelar med dubbdäck, en sak man kan tänka på när det är riktigt halt är att om man ska stanna på polerad is med odubbade däck krävs det nästan tio gånger längre nödbromsning än på en torr sommarväg. Greppet på slät is kan sjunka extremt mycket om det ligger pudersnö ovanpå den, vid ett sådant tillfälle påverkas isgreppet oftast mycket mindre för dubbdäck än friktionsfria däck. Dessutom kan du hjälpa de bilar som kommer bakom dig vid en korsning tillexempel, detta för att dubbdäcken hjälper till att rugga upp isen så att andra får bättre fäste om de har friktionsfria däck.
Som med allt annat finns det förstås nackdelar också med den här typen av vinterdäck. Eftersom dubbarna inte bara ruggar upp is utan även asfalt kan det bildas farliga partiklar i luften. På högtrafikerade vägar ger dubbdäckens slitage även så kallad spårbildning vilket ger sämre vägar totalt sätt. På grund av sina metalldubbar ökar de även trafikbullret med sina metalliskt klingande ljud på barmark. Bor man i södra Sverige bör man absolut ha friktionsfria däck istället och kanske låta bilen stå när det är rejäl snöstorm.